“कौन है?” : Who’s there? – A Poem of Rumi

rumiकिसी ने अपनी प्रियतमा के द्वार को खटखटाया. भीतर से आवाज़ आई – “कौन है?”

उसने कहा – “यह मैं हूँ!”

द्वार के भीतर से आवाज़ आई – “इस घर में मैं और तुम एक साथ नहीं रह सकते”.

द्वार नहीं खुला.

प्रेमी बियाबान में ठोकर खाता रहा. वह अपनी सुध-बुध खोकर हर घड़ी इसी प्रार्थना में डूबा रहता कि द्वार किसी तरह खुल जाए.

साल भर बाद वह लौटा और उसने द्वार को फिर से खटखटाया.

द्वार के पीछे से किसी ने फिर से पूछा – “कौन है?”

प्रेमी ने कहा – “तुम”.

और द्वार खुल गया.

(An inspiring anecdote of Jalaluddin Rumi – in Hindi)

(~_~)

From “Selected Poems from the Divine-e-Shams-e Tabrizi’ translated by Reynold Nicholson. The poems in the book are both in the original Persian and English. In this poem the term “Gabr”(second line) actually refers to people of the Zoarastrian Faith an ancient Persian religion. This word is known to most Iranians but not to non -Iranians and nowadays the term is no longer officially used in Iran. The word officially used is “Zoarastrian”. The other point to note is that the words “Ya Hu” and “Ya
Man Hu”( second page, 4th line) are Arabic words that are used by Sufis to invoke the Divine name during prayer. “Ya Hu” means ” O He” and ” Ya Man Hu” means “O He who is”.

Here is the truest translation:

What is to be done, O Moslems? For I do not recognize myself.
I am neither Christian, nor Jew, nor Gabr, nor Moslem.

I am not of the East, nor of the West, nor of the land, nor of the sea;
I am not of Nature’s mint, nor of the circling heavens.

I am not of earth, nor of water, nor of air, nor of fire;
I am not of the empyrean, nor of the dust, nor of existence, nor of entity.

I am not of India, nor of China, nor of Bulgaria, nor of Saqsín;
I am not of the kingdom of Irãqain, nor of the country of Khorãsãn.

I am not of this world, nor of the next, nor of Paradise, nor of Hell;
I am not of Adam, nor of Eve, nor of Eden and Rizwãn.

My place is the Placeless, my trace is the Traceless;
‘Tis neither body nor soul, for I belong to the soul of the Beloved.

I have put duality away, I have seen that the two worlds are one;
One I seek, One I know, One I see, One I call.

He is the first, He is the last, He is the outward, He is the inward;
I know none other except ‘Yã Hú’ and ‘Yã man Hú.’

I am intoxicated with Love’s cup, the two worlds have passed out of my ken;
I have no business save carouse and revelry.

If once in my life I spent a moment without thee,
From that time and from that hour I repent of my life.

If once in this world I win a moment with thee,
I will trample on both worlds, I will dance in triumph for ever.

O Shamsi Tabríz, I am so drunken in this world,
That except of drunkenness and revelry I have no tale to tell.

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About Nishant Mishra

Nishant studied art history and literature at the university during 1990s. He works as a translator in New Delhi, India and likes to read about arts, photography, films, life-lessons and Zen.

There are 13 comments

  1. हिमांशु

    प्रेम में अस्तित्वों के एकाकार होने की अनोखी कथा है यह । रूमी की यह कथा प्रेम की उस विराटता का पता देती है, जहाँ समस्त सांसारिक बोध खो जाता है ।

    प्रेमी बियाबान में ठोकर खाता रहा और सोचता रहा उसके ’मै’ का रूपांतरण कैसे हो- वस्तुतः रूमी की यह कथा पहले तो मैं की उस दुष्कर खोज को रेखांकित करती है, जिसका पता ही नहीं लग पाता इस सांसारिक जीवन में । प्रेम की पवित्र सरणी में स्नान करने के पूर्व यह आवश्यक भी था कि पहले ’मैं’ ढूढ़ लिया जाता ।

    कितना अच्छा होता यदि यह कथा एक कदम और आगे बढ़ती और प्रेमी एक दफा और दुत्कारा जाता अपनी प्रेमिका से – कि यहाँ ’मैं” ही नहीं ’तुम” का भी प्रवेश वर्जित है; क्योंकि यदि ’तुम’ भी शेष रह गया तो कहीं न कहीं ’मैं’ रह ही जायेगा । तो एक कदम आगे वर्षों की गूढ़तम खोज के बाद प्रेमी दुबारा वापस लौटता और दरवाजा खटखटाता । यह पूछने पर कि कौन ? जवाब देता – ’प्रेम ही’, और कौन । और द्वार खुल जाता ।

    जहाँ मैं और तुम दोनॊं ही विलयित होकर प्रेम की साकार परिणिति में बदल गये हों वहाँ ही न रह पायेगी प्रेम की जीवन्त अभिव्यक्ति और चेतना अक्षुण्ण ।

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  2. उन्मुक्त

    मुझे यह कहानी ठीक नहीं लगती। कहा जाता है कि Intimacy breeds contempt. मालुम नहीं क्यों जो प्यार में अपना व्यक्तित्व खो देता है वह भी खो जाता है, उसका महत्व चला जाता है, उसे जीवन में दुख ही मिलते हैं। ऐसा मेरा जीवन का अनुभव है। हो सकता है कि मैं गलत हूं।

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